Allmänna försäljningsvillkor

Allmänna försäljningsvillkor för Borealis Pharma B.V.

Innehållsförteckning

Artikel 1 - Definitioner

Artikel 2 - Entreprenörens identitet

Artikel 3 - Tillämpningsområde

Artikel 4 - Erbjudandet

Artikel 5 - Kontraktet

Artikel 6 - Ångerrätt

Artikel 7 - Konsumentens skyldigheter under avbokningsperioden

Artikel 8 - Utövande av konsumentens ångerrätt och kostnader

Artikel 9 - Entreprenörens skyldigheter vid tillbakadragande

Artikel 10 - Priset

Artikel 11 - Prestanda och extra garanti

Artikel 12 - Leverans och utförande

Artikel 13 - Betalning

Artikel 14 - Klagomålsförfarande

Artikel 15 - Tvister

Artikel 16 - Tilläggsvillkor eller andra villkor

Artikel 1 - Definitioner

I dessa villkor gäller följande definitioner:

Tilläggsavtal: ett avtal där konsumenten förvärvar produkter, digitalt innehåll och/eller tjänster inom ramen för ett distansavtal och dessa frågor, digitalt innehåll och/eller tjänster tillhandahålls av entreprenören eller av en tredje part på grundval av ett avtal mellan denna tredje part och entreprenören;

Ångerfrist: den period under vilken konsumenten kan utöva sin ångerrätt;

Konsument: den fysiska person som agerar för ändamål som rör hans handel, företag, hantverk eller yrke;

Dag: kalenderdag;

Digitalt innehåll: data som produceras och levereras i digital form;

Abonnemangsavtal: ett avtal som syftar till regelbunden leverans av varor, tjänster och/eller digitalt innehåll under en viss tidsperiod;

Varaktigt medium: varje enhet - inklusive e-post - som gör det möjligt för konsumenten eller företagaren att ta emot information som är riktad till honom personligen, att lagra den på ett sätt som möjliggör framtida konsultation eller användning under en tidsperiod som är tillräcklig för det syfte för vilket den är avsedd och som möjliggör oförändrad reproduktion av den lagrade informationen;

Ångerrätt: konsumentens möjlighet att frånträda avtalet inom ångerfristen;

Entreprenör: Borealis Pharma B.V.;

Distansavtal: ett avtal mellan entreprenören och konsumenten enligt ett organiserat system för distansförsäljning av produkter, digitalt innehåll och/eller tjänster, tills avtalet ingås uteslutande eller delvis med hjälp av ett eller flera medel för distanskommunikation;

Form av distanskommunikation: medel som kan användas för att ingå ett avtal utan att konsumenten och entreprenören behöver träffas i samma rum.

Artikel 2 - Kunden ingår ett avtal med

Borealis Pharma B.V.

Förmedlas av: PV Nordic med varumärket Purovitalis Nordic

Adress:

Boeingavenue 8

1119 PB Schiphol-Rijk

Telefon Nederländerna: +31 850 706 650

E-post: support@purvitalis.com

Handelskammarens nummer: 82191433

Nederländskt momsregistreringsnummer: NL862370528B01

Artikel 3 - Tillämplighet

Dessa allmänna villkor gäller för alla erbjudanden från entreprenören och för alla distansavtal som ingås mellan entreprenören och konsumenten. Innan distansavtalet ingås kommer texten till dessa villkor att göras tillgänglig för konsumenten. Om detta inte är rimligt möjligt kommer entreprenören, innan distansavtalet ingås, att informera konsumenten om entreprenörens allmänna villkor och att de kommer att skickas på konsumentens begäran så snart som möjligt och kostnadsfritt.

Om distansavtalet ingås elektroniskt kommer texten i dessa allmänna villkor, i avvikelse från föregående stycke och innan distansavtalet ingås, att göras tillgänglig för konsumenten elektroniskt på ett sätt som konsumenten kan spara på ett varaktigt medium. Om detta inte är rimligt möjligt, kommer det att anges innan distansavtalet ingås var de allmänna villkoren kan konsulteras med elektroniska medel och att de kommer att skickas gratis på konsumentens begäran, antingen med elektroniska medel eller på annat sätt.

Utöver dessa allmänna villkor skall särskilda produkt- eller tjänstevillkor gälla. Andra och tredje styckena gäller i tillämpliga delar och konsumenten kan alltid hänvisa till den tillämpliga bestämmelse som är mest förmånlig för honom i händelse av motstridiga villkor.

Artikel 4 - Erbjudandet

Om ett erbjudande är begränsat till en viss period eller är föremål för villkor, ska detta uttryckligen anges i erbjudandet. Erbjudandet innehåller en fullständig och korrekt beskrivning av de produkter som erbjuds.

Beskrivningen är tillräckligt detaljerad för att konsumenten ska kunna göra en korrekt bedömning av erbjudandet. Om entreprenören använder bilder måste dessa vara en riktig återspegling av de erbjudna produkterna, tjänsterna och / eller det digitala innehållet.

Uppenbara misstag eller uppenbara fel i erbjudandet kommer att vara bindande för entreprenören. Varje erbjudande kommer att innehålla information som tydligt gör det klart för konsumenten vilka rättigheter och skyldigheter som är förknippade med att acceptera erbjudandet.

Artikel 5 - Avtalet

Avtalet omfattas av bestämmelserna i avsnitt 4 vid den tidpunkt då konsumenten accepterar erbjudandet och uppfyller motsvarande villkor. Om konsumenten har accepterat erbjudandet elektroniskt, kommer entreprenören omedelbart att bekräfta mottagandet av det elektroniska godkännandet av erbjudandet. Fram till dess att mottagandet av detta godkännande har bekräftats kan konsumenten säga upp avtalet. Om avtalet ingås elektroniskt kommer entreprenören att vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa elektronisk överföring av data och säkerställa en säker webbmiljö. Om konsumenten kan betala elektroniskt kommer entreprenören att tillhandahålla lämpliga säkerhetsåtgärder. Vid leverans av produkten kommer entreprenören att förse konsumenten med följande information skriftligen eller på ett sådant sätt att konsumenten kan lagra den på ett tillgängligt varaktigt medium:

besöksadressen till entreprenörens verksamhet där konsumenten kan lämna in klagomål;
De villkor enligt vilka och hur konsumenten kan utnyttja ångerrätten eller ett tydligt uttalande om att ångerrätten är utesluten;
Information om befintliga eftermarknadstjänster och garantier;
Priset inklusive alla skatter för produkten, tjänsten eller det digitala innehållet, i tillämpliga fall leveranskostnaden, och arrangemangen för betalning, leverans eller fullgörande av avtalet;
Kraven för uppsägning av avtalet om avtalet har en löptid på mer än ett år eller är obestämt;
Artikel 6 - Rätt till hävning

När det gäller köp av en produkt får konsumenten dra sig ur avtalet under en avbokningsperiod på 14 dagar utan att ange något skäl, förutsatt att paketet förblir oöppnat. Entreprenören kan be konsumenten om orsaken till tillbakadragandet, men detta påverkar inte hans rätt att dra sig tillbaka.

Ångerfristen börjar den dag då konsumenten, eller på uppdrag av en tredje part annan än transportören, har mottagit produkten, eller om konsumenten har beställt flera produkter i samma ordning: den dag då konsumenten, eller en tredje part som utsetts av honom, har mottagit den sista produkten.

Entreprenören kan, förutsatt att han tydligt har informerat konsumenten om detta före beställningsprocessen, avvisa en beställning av flera produkter med olika leveranstider.

Om leveransen av en produkt består av flera leveranser eller delar: den dag då konsumenten, eller en tredje part som utsetts av honom, har mottagit den sista leveransen eller delen; när det gäller avtal om regelbunden leverans av produkter under en tidsperiod: den dag då konsumenten, eller en tredje part som utsetts av honom, har mottagit den första produkten.

För tjänster och digitalt innehåll som inte tillhandahålls på ett material måste konsumenten informeras om sin ångerrätt i förväg och han måste ge sitt samtycke till att tillhandahållandet av tjänsten eller det digitala innehållet påbörjas innan ångerfristen löper ut.

Om konsumenten ångrar sig under ångerfristen måste han betala för den del av tjänsten som redan har tillhandahållits eller för det digitala innehåll som redan har tillhandahållits och som han har samtyckt till att ta emot.

Artikel 7 - Konsumentens skyldigheter under ångerfristen

Under denna period måste konsumenten hantera produkten och dess förpackning med omsorg. Han kommer endast att packa upp produkten eller använda den i den utsträckning som är nödvändig för produktens art, egenskaper och funktion.

Utgångspunkten är att konsumenten endast ska hantera och undersöka produkten på samma sätt som i en butik. Konsumenten är endast ansvarig för eventuell värdeminskning av produkten som orsakats av hantering av produkten utöver vad som är tillåtet enligt punkt 1.

Konsumenten är inte ansvarig för någon värdeminskning av produkten om entreprenören inte informerade konsumenten före eller vid ingåendet av avtalet om all obligatorisk information om ångerrätten.

Artikel 8 - Konsumentens utövande av ångerrätten och kostnader

Om konsumenten utövar sin ångerrätt måste han tydligt meddela detta till entreprenören inom ångerperioden. Så snart som möjligt, men senast 14 dagar efter dagen efter meddelandet, som avses i punkt 1, måste konsumenten returnera produkten eller överlämna den till entreprenören eller en representant för den. Detta är inte nödvändigt om entreprenören har erbjudit sig att hämta produkten.

Konsumenten har uppfyllt returperioden om han returnerar produkten innan returperioden har löpt ut. Konsumenten måste returnera produkten med tillbehör och allt som har levererats, om det är rimligt möjligt, i originalskick och förpackning och i enlighet med entreprenörens rimliga och tydliga instruktioner.

Risken och bevisbördan för korrekt och snabb utövande av ångerrätten ligger hos konsumenten. Konsumenten måste bära de direkta kostnaderna för att returnera produkten.

Artikel 9 - Entreprenörens skyldigheter vid retur

Om entreprenören erbjuder möjligheten till avbokning elektroniskt, kommer han omedelbart att skicka en bekräftelse på mottagandet av detta meddelande. Entreprenören måste återbetala alla betalningar som gjorts av konsumenten, inklusive eventuella leveranskostnader, för de returnerade varorna utan dröjsmål, men senast 14 dagar efter den dag då konsumenten meddelade entreprenören om avbokningen.

Om inte entreprenören erbjuder sig att hämta varorna själv kan han skjuta upp betalningen tills han har tagit emot varorna eller tills konsumenten visar att han har returnerat varorna, beroende på vilket som inträffar först. Entreprenören använder samma betalningsmetod för återbetalning som konsumenten har använt, såvida inte konsumenten samtycker till en annan metod.

Återbetalningen är kostnadsfri för konsumenten. Om konsumenten har valt en dyrare leveransmetod än den billigaste standardleveransen, har entreprenören ingen skyldighet att återbetala dessa extra kostnader för den dyrare metoden.

Artikel 10 - Pris

Under den period som anges i erbjudandet får priserna på produkter och / eller tjänster inte höjas, såvida detta inte beror på förändringar i momssatserna. Med avvikelse från föregående stycke kan entreprenören erbjuda produkter med rörliga priser om priserna är föremål för fluktuationer på finansmarknaden och där entreprenören inte har någon kontroll över dessa fluktuationer. Prishöjningar inom 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om de är ett resultat av lagstadgade bestämmelser eller förordningar. Prishöjningar från 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om konsumenten har godkänt det och:

De är ett resultat av lagstadgade bestämmelser eller förordningar; eller konsumenten har möjlighet att häva avtalet den dag då prishöjningen träder i kraft.
De priser som anges i erbjudandet inkluderar moms.
Artikel 11 - Genomförande av avtalet och ytterligare garantier

Entreprenören garanterar att produkterna och/eller tjänsterna uppfyller avtalet, de specifikationer som anges i erbjudandet, de rimliga kraven på tillförlitlighet och/eller användbarhet och befintliga lagbestämmelser och/eller statliga förordningar som finns på dagen för avtalets ingående.

Om så avtalats garanterar entreprenören också att produkten är lämplig för annan än normal användning. En extra garanti som erbjuds av entreprenören, hans leverantör, tillverkare eller importör, begränsar aldrig de juridiska rättigheter och anspråk som konsumenten kan hävda enligt avtalet om entreprenören har gjort sig skyldig till grov vårdslöshet vid fullgörandet av sin del av avtalet.

Extra garanti ska betyda varje skyldighet för entreprenören, hans leverantör, importör eller producent, varigenom konsumenten beviljas vissa rättigheter eller anspråk som går utöver vad som krävs enligt lag i händelse av bristande fullgörande av sin del av avtalet.

Artikel 12 - Leverans och utförande

Entreprenören kommer att utöva största möjliga omsorg när han tar emot och utför beställningar av produkter. Leveransplatsen är den adress som konsumenten har tillhandahållit entreprenören.

Med förbehåll för bestämmelserna i artikel 4 i dessa allmänna villkor måste entreprenören utföra beställningar inom 30 dagar, såvida inte en annan leveransperiod har avtalats.

Om leveransen försenas eller en beställning inte eller endast delvis utförs kommer konsumenten att meddelas om detta inom 30 dagar efter det att beställningen gjordes. I så fall har konsumenten rätt att häva avtalet utan påföljd och har rätt till eventuell ersättning.

Efter uppsägning av avtalet i enlighet med föregående avsnitt kommer entreprenören att återbetala det belopp som betalats till konsumenten utan dröjsmål. Risken för skada och / eller förlust av produkter förblir hos entreprenören fram till leverans till konsumenten, såvida inte annat uttryckligen överenskommits.

Artikel 13 - Betalning

Om inte annat avtalats i avtalet eller i ytterligare villkor, måste belopp som konsumenten är skyldig betalas inom 14 dagar efter avbokningsperiodens början eller, i avsaknad av en avbokningsperiod, inom 14 dagar efter avtalets slut. Om förskottsbetalning har avtalats kan konsumenten inte hävda några rättigheter avseende utförandet av beställningen eller tjänsten/tjänsterna förrän den avtalade förskottsbetalningen har gjorts. Konsumenten är skyldig att omedelbart rapportera felaktigheter i betalningsuppgifterna till entreprenören. Om konsumenten inte uppfyller sina betalningsskyldigheter och entreprenören har gett konsumenten en period på 14 dagar för att uppfylla sina betalningsskyldigheter, har entreprenören rätt att kräva lagstadgad ränta och extrajudiciella återvinningskostnader.

Entreprenören kan, till förmån för konsumenten, avvika från belopp och procentsatser.

Artikel 14 - Klagomålsförfarande

Entreprenören har ett klagomålsförfarande och hanterar klagomålet i enlighet med detta klagomålsförfarande. Klagomål om defekter måste beskrivas fullständigt och tydligt och skickas till entreprenören efter att konsumenten har upptäckt dessa defekter.

Entreprenören kommer att svara med ett meddelande om mottagande och en indikation på när konsumenten kan förvänta sig ett mer detaljerat svar inom en period av 14 dagar.

Artikel 15 - Tvister

Dansk lag gäller uteslutande för avtal mellan konsumenten och entreprenören. Tvister mellan konsumenten och entreprenören kommer att tas upp vid den behöriga domstolen i det område där konsumenten är bosatt.

Artikel 16 - Ytterligare eller andra villkor

Ytterligare eller andra villkor får inte vara till nackdel för konsumenten och måste registreras skriftligen eller på ett sätt som konsumenten kan lagra på ett varaktigt sätt.